Suzuki Swift 2006: 11 év, 150000 km

Mindenki ódákat zeng erről a típusról. Az autós újságírók messze a legjobb vételnek nevezik ezeket, meglepő módon az árukat is elég jól tudják tartani. A köztudataban minden Suzuki típus a megbízhatóság mintaképe és a fenntartási költségeknél csak csak olajcserét említik. A legésszerűbb vételnek nevezik. Hát, én ezzel vitatkoznék, de nagyon.

Az előzmények

Az előző autóm egy Németországból behozott ’93-mas Ford Escort 1.6 volt. Mivel az összkilométer-számláló ezekben még csak 5 számjegyű, ezért nem tudom pontosan, hogy mennyi lehetett a valós futásteljesítmény, de a német szerviz pecsétek alapján 150000km lehetett. Nem sok extra volt benne, csak a kormányszeró és a tetőablak. Sajnos melósautó lett belőle elég hamar, bejárta az ország minden szegletét sokszor egymás után, annyira, hogy havonta kellett olajat cserélni, mert meglett a kilométer. 3 évig volt meg, sok kínos szituban mentette meg a hitvány életem, nagyon kiszámítható vezetési élménye volt. Két ellensége volt csupán: a rozsda és a gyári olaj.

A rozsda viszonylag könnyen javítható, főleg ha az ember nem hagyja átrohadni a lemezeket. A gyári olaj által okozott kár, viszont már jelentős volt. Mindig, mindenhol azt olvasom, hogy a gyárinál nincs jobb, mert a gyártó tudja a legjobban, hogy mi kell az autóba. Hát én, ezt nem így látom. A gyáró tudja a legolcsóbban megvenni a kenőanyagot és adja ehhez képest a legnagyobb haszonkulccsal. Az autó minden alkalommal a legjobb olajokat kapta. Drága volt, mint a méreg, de nagyon forszírozott üzemben is volt használva. Meglehetősen sokat jártam vele tartósan nagy fordulatszámmal, hideg motorral sem kímélve. Amíg el nem követtem az óriási hibát: gyári, 5W-30 -cas olajat tettünk bele, kétszer is, egymás után. A hardmadik ilyen olajcseréhez közeledve derül ki, hogy hajtókar csapágyas lett a motor, mert elkokszosodott az olaj és nem kente a csapágyakat kellőképpen, ugyanis a furatokból sem sok jutott ki. Hiába volt a gyári előírt intervallumon belül cserélve.

Eljött az autó használók szokásos döntési helyzete: a többszázezer kilométert futó, kezdő rozsdásodást mutató autót megcsináltatom és kezelem a korából adódó lutrit, vagy szerzek valami újabbat. Mivel akkor már egy autókereskedés rendszergazdája voltam, kicsit az újabb opció felé is kényszerítettek a körülmények. Nem fogom leírni miért, de fél év idegtépő használtautó keresgélés után beleugrottam egy végtelen hiteles Suzuki Swift 2006 1.3 GLX Mistic „autóba”.

Mint mindenki, nekem is megvoltak az előítéteim a Suzukikkal kapcsolatban. Lelövöm a poént: van alapjuk, de nem mindnek.

Az első napok

Sohasem hittem volna, hogy valaha új autóm lesz. De ennek megfelelően az elvárásaim is magasak voltak. Az első dolog, ami szembetűnt az a helyérzet. 192 centis vagyok, és elfértem rendesen benne, sőt. A kormányt első nap lebőröztettem, mert a gyári szuper gagyi. Az elektromos szervó sokkal rosszabb a Ford olajos szervójánál, nagyon sok mindent elnyom a vezetési élményből, ráadásul azt hinné az ember, hogy az egyszerű konstrukció miatt sokkal megbízhatóbb (nem, nem az, de erről majd később).

A váltó hulladék, de úgy voltam vele, hogy ha majd összekopik rendesen, akkor jó lesz (nem lett). Annyira nem rettentes, mint a fracia autóban, de a német vagy japán autókhoz képest a bazári, műanyag vacak érzését adja. Úgy tudnám leírni, mintha egy frissen fröccsöntött műanyag kulisszát kissé ferdén és elcsúsztatva tennénk fel és úgy próbálnánk megkeresni a fokozatokat. A gyors váltásokat vagy a türelmetlenséget a legkevésbé sem tolarálja. Pontosan az ellentéte a Ford „beszippantom fokozatba” váltójának és itt még csak az Escort váltójáról beszélek, gondolatban sem merült fel a Focus.

Első délután rányitották az ajtót, szépen be is horpadt, pont olyan helyen, ahol lehetetlen nyom nélkül kihorpasztani. A későbbiekben kiderült, hogy az a megspórolt 200kg sok helyről hiányzik, nem csak a különösen papírvékony kasztniból. 2 hónapra rá a jég is elverte…

Az első pár hónapban – ahogy elmúlt az új autó szag – egyre nehezebb lett figyelmen kívül hagyni a hülyeségeket:

  • a kuplungpedál nyikorog, beragad
  • az oldalsó ablakok lógnak a keretben, ha nincs koppra felhúzva. Teljesen leengedve olyan, mintha állandóan össze akarna törni a keretben
  • a biztonsági öv megvezetője 1 porszem után is szorul, így nem csévéli vissza automatán az övet
  • minden mozgó karosszéria elem szorul, az ajtók nyikorognak, a motorháztető nyitásakor látszik, ahogy kihajlanak a doblemezek!!!
  • nyikorog a vezetőülés, mint egy 200 éves franciaágy
  • a gyári fékek csapnivaló minőségűek, egy kemény fekézés után ki lehet dobni
  • a klíma rapszodikusan működik (sok-sok százezer magyar Forint és 3 teljes, komplett klímarendszer után is)
  • állandó fordulatszám-tartási problémákkal üzdött a gép, ha 1 perc egyenletes haladás után elengedtem a gázpedált, gyorsított az autó kb. 10 másodpercig, majd mintha elvágták volna az üzemanyagot
  • kattog az ablaktörlő mechanika (a mai napig nem lett meg miért)
  • csak álló helyzetben elég erős az ablakmosó motorja 😀 így csak piros lámpánál lehet ablakot mosni
  • a szíjaknak nincs feszítője, ezért minden ideális szobahőmérséklettő eltérő időjárási körülmények között visít: ha párás a levegő, akkor azért, ha száraz, akkor azért. Ha hideg van azért, ha meleg, azért
  • a váltókulissza nem kopik össze jól, szal’ örökre hulladék a váltó
  • a gyári gumik csak öngyilkos hajlamúaknak jók (Continental EcoContact – és igen, eco contact)
  • az ABS + EBD hihetetlenül idegesítő – más márkákhoz képest – minden csatornafedél, vagy kavics, vagy eldobott pénzérme 1/3 fékerőt jelent, szal’ városban túl kell tervezni a fékutat ha ezt kombináljuk a csapnivaló minőségű gyári fékkel, a vizes autópályán enyhe lassítás nagyon merész lépés… Ettől rosszabb biztonsági megoldással csak az Opelekben találkoztam eddig.

Az átlagos átlag

Tőlem átlagosabb felhasználó kevés van: évi 15000 kilométert vezetek, 12ekm után cseréltetem a motorolajat, 30ekm után a váltóolajat (erről később). 1/3 autópálya, 1/3 országúti, 1/3 városi használat. 9 évig autószervizben lakott, hisz’ ott dolgoztam. Minden, kis vacak hibánál rohantam a szerelőkhöz, szal’ senki ne merjen vádolni olyasmivel, hogy elhanyagoltam…

Üzemanyagból fele prémium és fele normál, kenőanyagokból mindig csak a márkás, abból is a prémium.

 

Tervezési hibák…

Ablaktörlő:

  • A mosóprogram először töröl, utána mos. Nem lehet a vízzel kezdeni…
  • A szivattyú olyan gyenge, hogy csak álló helyzetben bír elvinni az üvegig, akkor is csak max az átlagos ember (tehát nem a 192 centis) szemmagasságáig
  • A gyári lapátok nem komplett cserélhetők, hanem kapok 2 alumínium csíkot és egy gumit. A többit oldjam meg.
  • Ha szembeszél van, elemelkedik az üvegről…
  • Mindkét végállásnál magas perem van. Hóesésben vagy mocskos időben félre kell állni, letakarítani kézzel.

A fékek:

  • Az ABS úgy van programozva, hogy a legkisebb eseményre is beavatkozzon. Fel kell engedni a féket, majd újra nyomni, ha véletlenül a pirosnál lassításkor áthajtunk egy pénzérmén, vagy egy falevelen.
  • Egy közepesen kemény fékezés és jobb esetben csak a szorzótábla lesz a tárcsában és vistani fog a fék (a jó fék pedig többszörösébe kerül a gyárinak)
  • Kopog a fék, mintha minden szilent odalenne a kocsiban
  • A kézifékkar mindig olyan, mintha ki akarna szakadni az ülések közül (pedig nem vagyok kipattintva)
  • A fékolajat az előírtnál gyakrabban kell cserélni, különben az „ABS kocka” berohad és drága lesz

Katalizátor:

  • Titkos szerviz körlevél van arra, hogy a gyújtógyertya tönkrevágja a katalizátort. Ha a márkaszervizben szólnának,hogy minden 2. olajcserekor ki kell cserélni az 500 Forintos gyártyára a gyári 125ekm-mes iridiumot, akkor nem csinálna 400eFt-tos kárt. Akit nem kísért a „katalizátor hatékonysága alacsony” hibaüzenet, annak lehet kiütötték a motorvezérlőből. Nekem 42ekm-nél jött elő először, 60ekm-nél már ha csak utolértem egy teherautót, máris villant a sárga tengeralattjáró. Utángyártott nincs, kókányolás ~100eFt gari nélkül, a gyári katalizátor pedig pont annyiba kerül, mint egy japán HKS sportrendszer: 320eFt.

Kormányszervó és sebesség-jeladó:

  • minél gyorsabban haladunk a verdával, annál idegesítőbben jelentkezik egyre gyakrabban a világ legf*satósabb hibája, olyan mintha megakadna az egész kormányoszlop, ha finoman korrigálni akarunk. Ezt egy rakás dolog okozza: a gyári rádió hibája (a sebesség jelet cseszi el), a sebesség-jeladóra tapadt fél maréknyi sebességváltó-fémreszelék, ? A márkaszervizek komplett „B” oszlop előtti cserét kínálnak, garancia nélkül: komplett kormány + motorbölcső + minden futómű alkattész. Segítek: 1 millába fájhat és nem fog elmúlni a hiba.

Sebességváltó:

Minden autószervizben van egy hegy, Suzuki váltókból építve. Nem véletlenül. Ennek több oka is van:

  • a gyári váltóolaj hitvány minőségű, ha beleöntenék 2 liter kólát, lehet jobb lenne
  • a szimmering lassan belereszti a bal első futómű-alkatrészekbe a váltóolajat szép lassan. Így a kocsi alatt egy csepp olaj sincs, de a váltóból folyamatosan fogy.
  • valószínűleg műanyagból vannak benne az alkatrészek, mert közel 3000km Alpokban autózás után egy fél marék fémreszelék lett a váltóban ami rá is tapadt a sebesség-jeladóra (mindez közvetlenül a váltóolaj csere után), valamint több titkos szervizkörlevél is van a szétpergő váltóalkatrészekre
  • bármely – közel 30 éves – német autó váltójának váltási érzete jobb, mint a Suzuki váltó esetén

Motorbölcső:

  • Évente fél marék „vas” rohad ki belőle, miközben kívülről ujjhegyni rozsda sincs rajta. Úgy mállik el, hogy a tulaj nem is tud róla.

Szíjak:

  • A generátorszíj mindig visít. Ha párás az idő, ha száraz. Ha meleg van, ha hideg. Ha új, ha régi. mindig. Ha el lehet rajta pengetni a kedvenc lányos Metallica számunkat, akkor is, ráadásul a generátor csapágyát is kinyírja.
  • A klímaszíj ugyanez, halmozva azzal, hogy amikor „rárúg” a kompresszor, nanáhogy csúszik a szíj

Klímarendszer:

  • Nem, nem úgy működik, mint _bármely_ autóban. Teljesen kiszámíthatatlan és rapszodikus. Nem, olyan sincs, hogy ha lepadalózod előzéskor, akkor leold a kompresszor.
  • Egyszerű rendszer, mégsem találja meg a világ összes autószerelője sem a hibát…
  • A kompresszor olyan hitvány minőségű, hogy érdemes évente komplett klímagáz cserét végeztetni – a kenőanyag miatt, ráadásul mindegyik hangja másképpen idegesítő
  • Az alkatrészei hihetetlenül drágák és nincs belőle alternatíva. A csövek darabja több tízezer Forint és a legkevésbé sem tartósak.
  • 11 évnyi szenvedés és pénzégetés után összesen 1 azaz egy napig működött jól a klímarendszer

Karosszéria zsanérok:

  • a motorháztető zsanérokat 3 havonta zsírozni kell, különben felnyitáskor leszaktjuk az első doblemezeket a kocsiról 😀
  • ha nem nyitogatjuk minden nap az ajtókat, nyikorognak, mint egy rozsdás pajta ajtó

Pollenszűrő:

  • Az „autó” jobbkormányosnak van tervezve, ami itt látszik is. Nem tudom melyik kretén tervezte úgy a levegő beszívó lyukat úgy, hogy az esővíz beessen rajta, egészen a pollenszűrőig és a ventillátor-házig.
  • A cseréhez ki kell tépni a kesztyűtartót, mert szépen kiszedni nem lehet
  • A gyári 10x annyiba kerül, mint bármelyik másik és semmivel sem jobb

Az ablakok:

  • az első szélvédő egy erősebb szúnyogfingtól is bereped, negyed körmömnyi kavics is elég neki
  • az oldalsó ablakok lógnak és zörögnek a keretben, állati idesítő leengedett ablakokkal autózni
  • az ablakemelők állandó törődést igényelnek, máskülönben szétesik a mechanika vagy megszorul
  • a hátsó ablak ragasztása szép lassan elenged az évek alatt, már attól félek, hogy kiesik

Katalizátor:

Értem a koncepciót, hogy közel kell tenni a motorblokkhoz, de:

  • 4000 Forint spórolás kinyírja, ami nem zavarna, ha ÉN dönthetném el cserélek-e gyertyát és ha igen, milyenre
  • nem szabad kimenni soha autópályára, mert kiég a méhsejt szerkezet
  • csak komplett cserélhető a leömlővel ami közel fél milla költséget jelent ( katalizátor, tömítések, lambaszondák)

Kuplung:

  • több féle munkahenger van már forgalomban, mindnek van baja, a legveszélyesebb talán a beragadós
  • az autópályás használattól túlmelegszik, a kopóréteg szinte újszerű, de a „fémtárcsa” eldeformálódik a hőtől
  • a kinyomó-csapágyat idő előtt cserélni kell, még a tárcsa kopása előtt
  • minden kuplungoláskor máshol fog, úgy érezhetjük magunkat, mint egy tanuló vezető

Suzukisként az utakon

Ha már volt más márkájú autód korábban, akkor már lélekben fel tudsz készülni arra, ami a forgalomban rád vár suzukisként: annyiban sem néznek, mint egy rozsdás csettegőt.

  • mindenki meg akar előzni, mert egy Suzuki nem mehet előtte, akár az élete árán is, akkor is ha eleve lehetetlennek tűnik a szitu, utána persze visszalassít
  • ha előzöl valakit, akkor meg akarja mutatni, hogy egy Suzuki nem előzheti meg, inkább kinyír, de egy Suzuki akkor sem előzheti meg
  • észre sem vesznek: a szembejövőt simán elkezdik előzni ha jösz szembe, simán kikanyarodnak/kilépnek eléd, mintha ott sem lennél
  • nem számolnak azzal,hogy kicsi a motor, de könnyű kasztnit visz, emberkedni kezdenek ellened, majd amikor nem bírnak lehagyni, 60-ra lassítanak és az út közepén mennek, mert akkor is hulladék Suzuki, nem lehet gyorsabb…
  • tudom hol a helyem a táplálékláncban Suzukival, és rossz érzéssel tölt el, amikor villognom kell a menő autósokra, hogy „takkaroggy már a sz@roddal”, de pár év suzukizás után már nincs lelkiismeret furdalása az embernek, simán dudálok és villogok a AMG/M3/V12/BiTurbo/Compressor feliratra is
  • gokartosan lehet vezetni, de tudni kell, hogy a hátsó felfüggesztés nem létezik az első pedig nem terpeszt megfelelően az állatkodáshoz, szal’ az első kerekek nem tapadnak eléggé a hátulja pedig hajlamos minden előjel nélkül kitörni, ezért hiába vagy papíron Suzukival gyorsabb a hegyekben az Focus 1.4-nél, aminek vezetője guminyikkanás nélkül megreggelizik a Mátrában vagy a Mecsekben lefele, amíg a Suzuki korláttól-korlátig pattog, szal’ sima úton lehet emberkedni, de a „magyaros” úton illik észben tartani a merev hidat hátul
  • ha 180-nal mész a belsőben, akkor is kijönnek eléd 90-nel a külsőből, mert Suzuki, nem jöhet gyorsan, de ez igaz a hagyományos országúti előzésre is: simán kijön eléd a 316i, ötösben, félgázon
  • ha egy forgalmas útra akarsz kikanyarodni, ott halsz meg végelgyengülésben, mert senki sem enged ki, csak egy másik suzukis vagy egy nyugati turista
  • a rendőrök is semmibe nézik: ha csikorgó kerekekkel kanyarodsz be a lámpánál az elöl álló rendőrautótól 5 centire, akkor sem látnak meg, a sorból is csak akkor vesznek ki, ha mindenki kivesznek és simán kikanyarodnak eléd, hiába van elsőbbséged
  • bárki tudja meg, hogy Suzukival jársz, szánalmasnak tart, majd felsorol minden suzukis közhelyet, amik egyike se igaz, különös kedvencem a „csak olajcserére kell költeni” és a „jó kis autó” (akkor neked miért nem ilyenvan? Okkal.)
  • egyszermélyes autónak van tervezve, amit igazol a hátsó kesztyűtartó mérete is, valamint hogy a menetdinamika még a Swift Sport esetén is megszűnik létezik ha más is ül az „autóban”, ha nyaralni indulsz, ne fogj előzésbe – ha oda is akarsz érni
  • a villanyautósok szeretnek villogni azzal, hogy a fékre sem kell lépni és úgy is drasztikusan lassít az autó, hát ez Suzukival is megy, csak itt nem az „ePedal” gomb csinálja ezt, hanem az „A/C”, Az Alpokról is le lehet jönni fékezés nélül
  • az uralkodó szélirány litereket jelent a fogyasztásban, a hypermilerek fejből vágják az időjárás előrejelzéseket is

folytatás következik…