Windows 10: Nem sikerült bejelentkezni a fiókjába

2017 márciusában a Microsoft egy új frissítéssel örvendeztette meg a felhasználókat: KB4013418 . Ami különösen örvendetes benne, hogy a telepítés után megsérül a profil, ezért vagy nem lehetséges a bejelentkezés, vagy ideiglenes profil jön létre. A szokásos profil registry hack nem segít, de az új profil létrehozása és abba a régi belemásolása sem tűnik működő megoldásnak, ugyanis az is sérültként indul.

Update #1: Úgy tűnik, hogy a Windows Update és az Avast! együtt okozza a bajt: https://hup.hu/node/152615

Az update eltávolításához rendszergazdai command-lineba az alábbi parancsot kell futtatni. Viszont az eltávolítás a problémát nem oldja meg, és a következő újraindításkor vagy kikapcsoláskor újra települ.

wusa /uninstall /kb:4013429

FIGYELEM! A profilokkal való szórakozás adatvesztést eredményezhet, ugyanis sok program a beállításait itt tárolja. Nyilván a háttérképért annyira nem kár, de a letöltött levelekért, dokumentumokért igen. Ezért ha töröljük a sérült fiókot, legalább próbáljuk meg ezeket kimásolni belőle előtte. Arra viszont ügyeljünk, hogy a másoláskor a jogosultsága/tulajdonosa változhat ezeknek! Ha elkerülhetetlen, hogy a hibás profil helyett újat készítsünk, igyekezzünk a sérült profilt megőrizni a jogosultságaival együtt (pl. csak nevezzük át).

Erősen ajánlott bitszintű mentést készíteni, mielőtt nekiállnánk széthackelni a profilt vagy a registry-t, mert nagyobb kárt okozhatunk, mint a hibás frisítés.

A Default profil

A „default” profil arra szolgál, hogy az újonnan létrejött felhasználói fiókokat létrehozhassuk. Új felhasználó hozzáadásakor ez a profil másolódik le, mint alapértelmezett profil. Így ha ez hibás, akkor minden újonnan létrehozott profil az lesz.

Rendszergazda profil engedélyezése:

net user rendszergazda /active:yes

Angol nelvű Windows esetén a „rendszergazda” helyett „administrator” -t kell megadni. Jelszó nélküli fiókba nem lehet bejelnetkezni, azért ha korábban nem adtunk a rendszergazda fióknak jelszót, akkor:

net user rendszergazda VaLaMiTiTkOsJeLsZo

A lehetséges megoldások:

Ha Interneten rákeresünk a profil helyreállításra, akkor a legkülönbözőbb és általában meglehetősen veszéles megoldásokat találunk. Ezért, ha nem tudjuk mit is csinálunk, akkor inkább ne is piszkáljuk, keressünk valami okosabb személyt erre. Főleg, ha a profilunkban fontos adat is van.

Erősen ajánlott a víruskereső eltávolítása ideiglenesen (nem letiltása!), ugyanis a modern víruskeresők korlátozzák a hozzáférést az ntuser.dat -hoz, ami a hiba egyik forrása, így még nagyobb kárt okozhat. Készítsünk lehetőség szerint bitszintű mentést a hibás állapotról, pl. Macrium Reflect programmal.

  1. „Rendszer visszállítás” – nekem nem működött, másnak jó lehet
    Windows Start gombra jobb klikk -> Rendszer -> Rendszervédelem -> Rendszer-visszaállítás
  2.  chkdsk c: /f – ez talán segít helyretenni az összekuszálódott jogosultságokat, amit a frissítő okoz
  3. Windows indítás javítás – a chkdsk-val kombináltam, miután csináltam egy Default profilt kézzel, így nem tudom segített-e, ártani nem ártott
    A shift gombot nyomvatartva indítsuk újra menüből a számítógépet, hogy a helyreállítási menübe léphessünk.
    Válasszuk a „Hibaelhárítás” opciót, azon belül a „Speciális lehetőségek”-et, és az „Indítás javítás”-t

Default profil készítése:

Ehhez a művelethez mindenképpen „rendszergazda” (administrator angol alap nyelvű – de magyarosított -Windows esetén) fiókkal szükséges bejelentkezni -nem, nem elég a „futtatás rendszergazdaként opció. Mivel ez nagyon fontos rendszer profil, ezzel komoly problémát is okozhatunk magunknak, pl. hogy nem tudunk bejelentkezni a Windowsba – szóval csak saját felelősségre! Valamint nem szabad bejelentkezni másik felhasználó fiókjába (ha mégis véletlenül megtettük, indítsuk újr a gépet, nem elég kilépni). Ha automatikus bejelentkezés van engedélyezve, akkor Wingomb+R futtásba írjuk be:

control userpasswords2

…és pipáljuk ki, hogy a számítógép használatához be kell jelentkezni – ezt később visszaállíthatjuk.

  1. Jelentkezzünk be rendszergazdaként, ügyelve arra, hogy biztosan ne legyen egyik másik felhasználó sem bejelentkezve
  2. Nyissunk meg egy rejtett fájlokat is mutatni képes fájlkezelőt (pl. MultiCommander, Total Commander) vagy vész esetén a Windows fájlkezelőben engedélyezzük a rejtett- és rendszerfájlok megjelenítését
  3. Keressük meg a C:\users\ mappát és lépjünk be (magyar nyelv esetén az „Users” helyett „Felhasználók”-at láthatunk
  4. Nevezzük át a „Default” mappát pl. „Default.old” -ra
  5. Hozzunk létre egy „Default” mappát, majd lépjünk be
  6. A „Default” mappán belül készítsük el az alap profil mappákat: „Desktop”, „Documents”, „Downloads”, „Pictures”
  7. Ha van még olyan profil, ami jól működik, akkor másoljuk át abból az ntuser.dat nevű fájlt ide (pl. C:\Users\takacs.jozsef\ntuser.dat -> C:\Users\Default\ntuser.dat ) – ez jó eséllyel nem fog sikerülni, de meg kell próbálni
  8. Ellenőrizzük, hogy a „Default” mappa jogosultságai között a „Mindenki” olvasás, a „Rendszergazdák” pedig teljes jogosultsággal szerepeljen (jobb klikk, tulajdonságok, biztonság)
  9. Indítsunk egy chkdsk c: /f -et (lásd feljebb) és mondjuk neki azt, hogy igen, szeretnénk újraindítás után
  10. Indítsuk újra a gépet, jelentkezzünk be újra rendszergazda fiókkal
  11. Indítsuk újra a gépet és jelentkezzünk be a sérült fiókkal

Egy kis szerencsével sikerült. Ha nem, akkor ismét jön az ideiglenes profilos hibaüzenet és nem ússzuk meg új profil létrehozása nélkül 🙁